Regementen

Varifrån kom soldaterna?

Av de enheter som kallade Kastellet sitt hem under 350 år kom majoriteten från Kronobergs och Kalmars infanteriregementen, artilleristerna kom från Stockholms artilleriregemente fram till 1795 då Wendels artilleriregemente grundades och skickade manskap till Karlshamn. Från 1788 och framåt utgjorde även invalidkåren en del av bemanningen.

Under årens lopp hann dock flera enheter tjänstgöra på fästningen såsom Kongl. Maj:ts tyska livregemente, Jönköpings regemente och blekingska båtsmanskompanier.

Under perioden 1788 till 1834 bemannades kastellet i huvudsak av en så kallad Invalidkår. I ett Kungligt brev från den 5 maj 1791 omnämns den inrättade invalidkåren med 27 man. För att antas vid kåren skulle man vara oförmögen till den vanliga tjänsten, men ännu ha någon tjänstgöringsförmåga. 1810 skulle kåren dras tillbaka men detta beslut upphävdes 1816. Kåren skulle hädanefter bestå av 24 man och en underofficer. Ännu 1834 fanns rester av kåren kvar i Karlshamn, men manskapet överfördes senare helt till invalidinrättningen på Ulriksdal.

Invaliderna hade särskilda uniformer, den vänstra för officerare och den högra för meniga. Tapperhetsmedalj var i princip en förutsättning för att få plats på Ulriksdal.